Δευτέρα, 30 Αυγούστου 2010

Σκοπευτήριο και Λέσχη θα έχουν οι Γιαννιώτες κυνηγοί



Πλήθος κόσμου και επίσημοι στη χθεσινή γιορτή τους

Την ετήσια γιορτή τους οργάνωσαν χθες  οι κυνηγοί των Ιωαννίνων στα Δερβένια του Δήμου Ευρυμενών, δίπλα στη γέφυρα Σουλόπουλου, πάνω από τον Καλαμά.
Με αυτό τον τρόπο δόθηκε και το έναυσμα για τη νέα κυνηγετική περίοδο.
Η γιορτή είχε απ’ όλα. Ομιλίες, χορευτικά και κυνηγετικά εδέσματα.
Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Κυνηγετικού Συλλόγου Ιωαννίνων Ανδρέας Λιόλιος τόνισε ότι είναι σημαντικό θέμα η πλήρης εκπαίδευση των νέων κυνηγών, κάτι που θα γίνεται στο Σκοπευτήριο, το οποίο ολοκληρώνεται και θ’ ανοίξει τις επόμενες μέρες στο Πέραμα, ενώ σχεδιάζεται μελλοντικά να λειτουργήσει και κυνηγετική λέσχη.
Ακόμη επεσήμανε ότι σταθερός στόχος του Κυνηγετικού Συλλόγου Ιωαννίνων είναι η καταπολέμηση της λαθροθηρίας και παρότρυνε τους συναδέλφους του να καταγγέλλουν όσους κυνηγούς παραβιάζουν τους νόμους και λαθροθηρούν.
Ο Αντιπρόεδρος της Βουλής Βαγγέλης Αργύρης σημείωσε ότι το κυνήγι αποτελεί διέξοδο στα προβλήματα της καθημερινότητας.
Και πρόσθεσε: «Οι κυνηγοί οφείλουν να προσέχουν, ώστε να αποφεύγονται τα δυστυχήματα, αλλά και να είναι ενωμένοι μεταξύ τους».
Ο Νομάρχης Ιωαννίνων Αλέκος Καχριμάνης παρατήρησε πως «δεν είμαστε με τους οικολογούντες και ψευδολογούντες, αλλά με τους κυνηγούς που έχουν ευαισθησία για το περιβάλλον».
Ο Δήμαρχος Ευρυμενών Μιχάλης Κατσάνος δήλωσε ότι «η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να έρχεται αρωγός στους κυνηγούς», ενώ ο Επιθεωρητής Δασών Σπ. Γιώτης κάλεσε τους κυνηγούς να προστατεύουν τη φύση.
Η υποψήφια αντιπεριφερειάρχης του ΚΚΕ Όλυ Τσουμάνη παρότρυνε τους κυνηγούς να αντιδράσουν στα αντιλαϊκά μέτρα της κυβέρνησης.
Στην εκδήλωση το «παρών» μεταξύ άλλων έδωσε και ο Δήμαρχος Πασσαρώνος Σάκης Βλέτσας.

ΠΗΓΗ: proinoslogos.gr

Παρασκευή, 20 Αυγούστου 2010

Τα πουλιά ξαναγύρισαν στην Κάρλα

Μετά 45 χρόνια τα πουλιά επέστρεψαν στη λίμνη Κάρλα στη Μαγνησία. Χιλιάδες πουλιά, από τα πιο κοινά μέχρι τα πιο σπάνια, φωλιάζουν πλέον στα αβαθή του ταμιευτήρα και στη γύρω περιοχή, ενώ μόνο τον Ιανουάριο -εποχή χωρίς ιδιαίτερη δραστηριότητα- καταμετρήθηκαν 31.320 πουλιά, φέροντας την Κάρλα στην 4η θέση (προηγούνται ο Αμβρακικός κόλπος, ο ποταμός Εβρος και η λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου) σε συνολικό αριθμό υδρόβιων πουλιών, με 45 διαφορετικά είδη - μαζί τους και αρπακτικά.
«Πέρσι η κατάσταση ήταν πολύ καλύτερη, καθώς υπήρχαν περισσότερες αβαθείς εκτάσεις και νησίδες. Οσο γεμίζει ο ταμιευτήρας και χάνονται τα σημεία όπου τα πουλιά μπορούν να φωλιάσουν, φεύγουν και αυτά, ωστόσο η γενικότερη εικόνα είναι πολύ ενθαρρυντική και ο υγρότοπος θα αναπτύσσεται χρόνο με τον χρόνο», είπε στο «Εθνος» ο συντονιστής των προστατευόμενων ειδών της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, Θάνος Καστρίτης. Τον χειμώνα του 1964, λίγο πριν αποξηρανθεί η λίμνη Κάρλα, είχαν καταμετρηθεί πάνω από 430.000 υδρόβια πουλιά, αριθμός εξαιρετικά σημαντικός για την πανίδα της περιοχής, ενώ ακόμα παλιότερα ο αριθμός τους έφτανε και το 1 εκατομμύριο. Πέρσι οι επιστήμονες της Ορνιθολογικής που επισκέφτηκαν την περιοχή βρέθηκαν μπροστά σε πλημμυρισμένες εκτάσεις με εκατοντάδες αγελάδες και χιλιάδες πουλιά.
Συνολικά, καταμετρήθηκαν 128 είδη πουλιών, ενώ μόνο οι ερωδιοί ξεπερνούν πλέον τα 1.000 ζευγάρια και μάλιστα από 7 διαφορετικά είδη. Οι ερωδιοί έχουν στήσει 6 αποικίες σε διάφορα σημεία γύρω από τη λίμνη, με τη μεγαλύτερη να αριθμεί 560 ζεύγη. Στους καλαμώνες και στις νησίδες φωλιάζουν ακόμη 570 ζευγάρια καλαμοκανάδες, 40 ζεύγη αβοκέτες, 60 ζεύγη σκουφοβουτηχτάρια και πάνω από 200 ζευγάρια πάπιες από 7 διαφορετικά είδη. Σημαντική είναι η αναπαραγωγή της ψαλιδόπαπιας και του μαυροβουτηχταριού, ενώ σαΐνια, κραυγαετοί, αετογερακίνες, φιδαετοί, κιρκινέζια και πελαργοί επισκέπτονται καθημερινά τον ταμιευτήρα για να βρουν τροφή.
«Η Κάρλα ήταν ιστορικά από τους μεγαλύτερους υγρότοπους της κεντρικής Ελλάδας με πολύ φαγητό για τα πουλιά, λόγω των άφθονων λιβαδιών και των πολλών ψαριών», μας είπε ο κ. Καστρίτης, προσθέτοντας ότι ένας καλύτερος σχεδιασμός στο γέμισμα του ταμιευτήρα θα έφερνε ακόμη περισσότερα ιπτάμενα είδη. Εστω και με προβλήματα πάντως, η περιοχή έγινε ξανά τόπος τεράστιας σημασίας για τα πουλιά, σε εθνικό, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού κάποιοι από τους αναπαραγόμενους πληθυσμούς ξεπερνούν το 1% του ευρωπαϊκού, όπως ο καλαμοκανάς που φτάνει στο 3% του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης. «Είναι κρίμα αυτός ο παράδεισος να καταστραφεί για δεύτερη φορά.
Η φύση ξύπνησε, δήλωσε παρούσα και κατάφερε να μας δείξει ότι, παρά τους λανθασμένους σχεδιασμούς, η μνήμη της Κάρλας είναι εδώ και απεγνωσμένα παλεύει για να ξαναφέρει πουλιά και υγροτοπικά οικοσυστήματα στον χώρο που δικαιωματικά τους ανήκει. Οι αριθμοί είναι τόσο σημαντικοί που πληρούν τα κριτήρια όχι μόνο για να γίνει η περιοχή Ζώνη Ειδικής Προστασίας και να ενταχθεί στο δίκτυο Natura, αλλά και για να προταθεί άμεσα προς ένταξη στους υγροτόπους της Σύμβασης Ραμσάρ», σημείωσε η συντονίστρια ενημέρωσης της Ορνιθολογικής Εταιρείας, Ρούλα Τρίγκου.
ΤΟ 1960
Καταστροφή έφερε η αποξήρανση

Η λίμνη Κάρλα ήταν για χρόνια ένας από τους πιο γνωστούς και σπουδαίους υγρότοπους της Ευρώπης, με έκταση που, ανάλογα με την ένταση των βροχοπτώσεων και των πλημμυρικών φαινομένων του Πηνειού, έφτανε μέχρι και τα 185.000 στρέμματα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 αποξηράνθηκε και η χλωρίδα και η πανίδα εξαφανίστηκαν, μετατρέποντας την καρδιά του Θεσσαλικού Κάμπου σε ένα έρημο τοπίο.
Προβλήματα
Η αποξήρανση κατέστρεψε έναν ορνιθολογικό παράδεισο και παράλληλα δημιούργησε πολλά προβλήματα, λόγω της εντατικοποίησης της γεωργίας που απαιτούσε επιπλέον νερό για άρδευση. Ο υπόγειος υδροφόρος ορίζοντας υποβιβάστηκε πολύ και έγινε ευάλωτος στην υφαλμύρωση. Το τεράστιο έργο αποκατάστασης του υγροτόπου έφερε πίσω πουλιά και ψάρια, παρά τα προβλήματα στον σχεδιασμό και τη λειτουργία του ταμιευτήρα, που εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν με το πέρασμα του χρόνου.
Μαρία Ριτζαλέου
ritzal@pegasus.gr

ΠΗΓΗ: www.ethnos.gr

Τετάρτη, 18 Αυγούστου 2010

Ξεκινά η 3η Γιορτή Κυνηγιού στον Έβρο



Γιορτινό «θήραμα» για κυνηγούς

Τριάντα περίπτερα με είδη κυνηγιού, σεμινάρια για κυνηγούς και πολιτιστικές εκδηλώσεις περιλαμβάνει η 3η Γιορτή Κυνηγιού, που διοργανώνεται 17 & 18 Αυγούστου στις Καστανιές του Εβρου.
Στις όχθες του ποταμού Αρδα θα συρρεύσουν χιλιάδες κυνηγοί από ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα στη γιορτή που διοργανώνει η Νομαρχία Εβρου, σε συνεργασία με τον Δήμο Νέας Βύσσας, την Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας - Θράκης και τους κυνηγετικούς συλλόγους του νομού.
«Η πρωτοβουλία και η προσπάθεια της Νομαρχίας Εβρου για τη διεξαγωγή της πανελλήνιας αυτής γιορτής κυνηγιού, που ανοίγει την κυνηγητική περίοδο, δικαιώθηκε. Με τη διοργάνωση τα δύο προηγούμενα χρόνια στο Μικρό Δέρειο έγινε ήδη θεσμός και αγκαλιάστηκε τόσο από τους κυνηγούς του Εβρου και της Θράκης όσο και της υπόλοιπης Ελλάδας», δήλωσε ο νομάρχης Εβρου, Ν. Ζαμπουνίδης, προσθέτοντας ότι ο βόρειος Εβρος θα ωφεληθεί πολύ από τη διοργάνωση και ότι οι επισκέπτες θα γνωρίσουν μια πανέμορφη περιοχή.
Στους χώρους της γιορτής θα στηθούν 30 περίπτερα με είδη κυνηγιού, ενώ θα υπάρχουν συμμετοχές από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βουλγαρία.
Τα προηγούμενα δύο χρόνια η Γιορτή του Κυνηγιού γινόταν στο Μεγάλο Δέρειο, φέτος ωστόσο μετακινήθηκε στις Καστανιές, αφενός γιατί αποφασίστηκε να αλλάζει κάθε χρόνο περιοχή και αφετέρου γιατί φέτος συμπίπτει με τη θρησκευτική γιορτή των μουσουλμάνων, το ραμαζάνι, και εκτιμήθηκε ότι δεν είναι σωστό να γίνονται ταυτόχρονα δύο εκδηλώσεις στο Δέρειο.
Οπως έγινε γνωστό, του χρόνου που θα συμπέσει και πάλι με το ραμαζάνι θα γίνει στα Λουτρά και τη μεθεπόμενη και πάλι στο Δέρειο.
Η έκθεση με είδη κυνηγιού θα είναι ανοιχτή από τις 5 το απόγευμα. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σεμινάρια κυνολογίας και άλλων συναφών θεμάτων, αγώνες μορφολογίας σκύλων καθώς και επιδείξεις με άλογα και οχήματα τζιπ, αφού φέτος συμμετέχουν οι ιππικοί όμιλοι Τυχερού, Κορνοφωλιάς, Διδυμοτείχου και Ορεστιάδας.
Επιπλέον, παραδοσιακά συγκροτήματα και νεανικά μουσικά σχήματα θα συμμετέχουν στις μουσικοχορευτικές βραδιές που θα διοργανωθούν για να διασκεδάσουν εκθέτες, επισκέπτες και όλους όσους βρεθούν στο ειδυλλιακό τοπίο του Αρδα, ενώ θα υπάρχει και παιδική παράσταση Καραγκιόζη για τους μικρούς επισκέπτες.

ΠΗΓΗ: "ΕΘΝΟΣ" 17/8/2010

Τρίτη, 17 Αυγούστου 2010

Υμηττός: Διαβούλευση ή παρωδία

Θέμα: Υμηττός: Διαβούλευση ή παρωδία;

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Όπως γνωρίζετε, πρόσφατα ολοκληρώθηκε η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο προεδρικού διατάγματος "Προστασία ορεινού όγκου Υμηττού". Μαθαίνουμε ότι ο Οργανισμός Αθήνας, κατόπιν "αξιολόγησης" των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης, εισηγήθηκε τη συνολική απαγόρευση του Κυνηγίου στον Υμηττό όπως προέβλεπε αρχικά το σχέδιο ΠΔ, αγνοώντας τις εμπεριστατωμένες αναλύσεις πολλών Κυνηγετικών Οργανώσεων, αλλά και πολλών εκατοντάδων απλών πολιτών, για άρση της προτεινόμενης απαγόρευσης και παρά το γεγονός ότι το Κυνήγι απαγορεύεται ήδη σε όλη τη δυτική πλευρά του Υμηττού καθώς και σε απόσταση ασφαλείας 250 μέτρων από τις παρυφές των οικισμών.

Στην ίδια την εισήγηση του Οργανισμού Αθήνας, φαίνεται ξεκάθαρα ότι το θέμα που μονοπώλησε το ενδιαφέρον της διαβούλευσης με περίπου 1.900 παρεμβάσεις, ήταν η προτεινόμενη απαγόρευση θήρας. Σε ποσοστό περίπου 85%, οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση, ζήτησαν την κατάργηση της προτεινόμενης απαγόρευσης Θήρας. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μας που αποδέχτηκαν να συμμετάσχουν στο θεσμό της ανοικτής διαβούλευσης, θεσμό που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας πρώτος πρότεινε ως το πλέον εκσυγχρονιστικό και δημοκρατικό μέσο διαλόγου, τάχθηκε κατά της απαγόρευσης της θήρας στον Υμηττό. Σύμφωνα πάντα με τον Οργανισμό Αθήνας, αυτό το 85% των Ελλήνων πολιτών, εστίασε τη προσοχή του σε δύο βασικά θέματα:
1. Η απαγόρευση προτάθηκε χωρίς να προηγηθεί επιστημονική μελέτη.
2. Το κυνήγι είναι συμβατή χρήση σε περιοχές NATURA 2000 σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οδηγία 79/409.

Αντιλαμβάνεστε κυρία Υπουργέ ότι, από τη στιγμή που τα παραπάνω δύο βασικά θέματα δεν καταρριφθούν, δεν υπάρχει δημοκρατικός ή επιστημονικός λόγος για να απαγορευθεί η θήρα στον Υμηττό. Αντίθετα, μαθαίνουμε ότι οι δικαιολογίες του Οργ.Αθήνας είναι από αστήρικτες έως αστείες... Από πού συνάγεται για παράδειγμα ότι η Θήρα "υποβαθμίζει την ορνιθοπανίδα"; Ποιά "σπάνια" είδη της πανίδας του Υμηττού κινδυνεύουν από τους κυνηγούς; Τί σχέση έχει με την απαγόρευση του κυνηγίου στον Υμηττό το γεγονός ότι αυτός βρίσκεται μεταξύ του λεκανοπεδίου και του αναπτυσσόμενου κάμπου των Μεσογείων;

Μαθαίνουμε, τέλος, ότι στο ΔΣ του Οργανισμού Αθήνας συμμετέχει το WWF, μια ΜΚΟ με καθαρά αντικυνηγετική στάση. Μήπως αυτό και μόνο εξηγεί την εισήγηση του Οργανισμού Αθήνας;

Ελπίζουμε κυρία Υπουργέ, ότι θα τιμήσετε το θεσμό της Δημόσιας Διαβούλευσης και της Ανοιχτής Διακυβέρνησης που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση στην οποία συμμετέχετε. Ελπίζουμε ότι θα λάβετε σοβαρά υπόψη τα επιχειρήματα των κυνηγετικών φορέων αλλά και τα εκατοντάδες μηνύματα των πολιτών που συμμετείχαν στη διαβούλευση και θα άρετε την αδικαιολόγητη συνολική απαγόρευση του κυνηγίου στον Υμηττό. Σε διαφορετική περίπτωση, θα μας επιτρέψετε να θεωρήσουμε ως παρωδία τις διαδικασίες της δημόσιας διαβούλευσης.

ΠΗΓΗ: Ω Ρ Ι Ω Ν - Το ΔΙΚΤΥΟ των ΚΥΝΗΓΩΝ

Σάββατο, 14 Αυγούστου 2010

Ω Ρ Ι Ω Ν - Το ΔΙΚΤΥΟ των ΚΥΝΗΓΩΝ


Προς τους αξιότιμους:
- Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κάρολο Παπούλια
- Πρωθυπουργό, κ. Γιώργο Παπανδρέου
- Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Θεόδωρο Πάγκαλο
- Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κ. Φίλιππο Πετσάλνικο
- Αρχηγούς πολιτικών κομμάτων
- Βουλευτές του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Κοινοποίηση:
- Υπουργό ΠΕΚΑ κα Τ.Μπιρμπίλη
- Μέσα μαζικής ενημέρωσης
- Κυνηγετικές κλπ οργανώσεις
- Κυνηγ.περιοδικά και ιστοσελίδες
- Επαγγελματίες του κυνηγ.χώρου
- Μέλη και φίλοι του Ωρίωνα

Θέμα: Θεσμική επικύρωση της αδιαφάνειας τα νομοσχέδια του ΥΠΕΚΑ
Αξιότιμοι κύριοι/κυρίες,
Προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός πως ενώ η Ελλάδα μαστίζεται από οικονομική και κυρίως ηθική κρίση (με τους Έλληνες πολιτικούς να έχουν έμμεσα ή άμεσα σημαντικό μερίδιο ευθύνης), η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προχώρησε πρόσφατα με διαδικασίες «επείγοντος» στην κατάθεση δύο νομοσχεδίων, ένα για τη Βιοποικιλότητα και ένα για το Πράσινο Ταμείο, με ιδιαίτερα νεφελώδεις και ασαφείς διατάξεις και περιεχόμενο.
Τα δύο νομοσχέδια κατατέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση με χρονικό περιθώριο μόλις μιας εβδομάδας και μάλιστα μέσα στο καλοκαίρι, εγείροντας έντονα ερωτηματικά για τις προθέσεις της ηγεσίας του Υπουργείου.
Μετά από αναλυτική ανάγνωσή τους, μπορεί εύκολα να διαπιστώσει κανείς το γεγονός πως τα συγκεκριμένα νομοσχέδια δεν αντιμετωπίζουν επί της ουσίας κανένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το φυσικό περιβάλλον της χώρας, τα οποία καταγράφονται σε όλα τα σχετικά έγγραφα της Ε.Ε. Αντίθετα, το μόνο που με σαφήνεια καθορίζεται με τις διατάξεις τους είναι υπερεξουσίες στον εκάστοτε Υπουργό ΠΕΚΑ και την ίδρυση διαφόρων "επιτροπών" που θα διαχειρίζονται σημαντικές υποθέσεις και σημαντικά κονδύλια με το πρόσχημα της διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος χωρίς όμως να εξασφαλίζεται η επιστημονική επάρκεια, η ανιδιοτέλεια, το κοινό όφελος και κυρίως η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος από τη δράση τους.
Στο πιο πρόσφατο νομοσχέδιο, για το Πράσινο Ταμείο, προβλέπεται η ίδρυση «Στρατηγικής Επιτροπής για την Περιβαλλοντική Πολιτική» η οποία δεν αποκλείεται να καθορίζει τις δράσεις (δηλαδή την κατανομή των χρημάτων) για το περιβάλλον και θα αποτελείται από:
«α. Τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ως Πρόεδρο.

β. Τους Γενικούς και Ειδικούς Γραμματείς του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ως μέλη

γ. Έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.), του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.), της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.), της Ένωσης Εμπορικών Συλλόγων Ελλάδας (Ε.Ε.Σ.Ε.), του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ως μέλη, καθώς και τρεις εκπροσώπους μη κυβερνητικών οργανώσεων εθνικής εμβέλειας, οι οποίες επιλέγονται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με βάση το κριτήριο της αντιπροσωπευτικότητας, ως μέλη.

ε. Πέντε (5) προσωπικότητες αναγνωρισμένου κύρους σε θέματα περιβάλλοντος, τα οποία ορίζονται ως μέλη με τριετή θητεία από τον Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής...
»
Είναι προφανές ότι στην προτεινόμενη σύνθεση της Στρατηγικής Επιτροπής για την Περιβαλλοντική Πολιτική συμμετέχουν φορείς που ουδεμία σχέση έχουν με το φυσικό περιβάλλον. Αντίθετα, έχουν αποκλειστεί φορείς και ομάδες πολιτών που έχουν άμεση και συνεχή επαφή με την Ελληνική φύση, είτε σαν επαγγελματίες είτε σαν χρήστες (γεωργοί, υλοτόμοι, ψαράδες, κυνηγοί, κτηνοτρόφοι κλπ). Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί δε το γεγονός πως έχουν αποκλειστεί επίσης και τα πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας, αρκετά από τα οποία έχουν αναπτύξει αξιόλογη δράση και διαθέτουν την απαραίτητη γνώση και εμπειρία στον τομέα τη διαχείρισης και της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος.
Στην ίδια επιτροπή προβλέπεται η συμμετοχή τριών (3) εκπροσώπων περιβαλλοντικών «Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων Εθνικής εμβέλειας» καθώς και πέντε (5) «προσωπικοτήτων αναγνωρισμένου κύρους» οι οποίοι θα επιλέγονται από τον εκάστοτε υπουργό ΠΕΚΑ χωρίς όμως να γίνεται λόγος για τα κριτήρια με τα οποία θα αξιολογούνται. Εκτός αυτού δεν αποκλείεται ρητά το ενδεχόμενο, οι πέντε «προσωπικότητες» να προέρχονται ή να σχετίζονται με τις ίδιες παραπάνω περιβαλλοντικές ΜΚΟ γεγονός που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο οι οικολογικές οργανώσεις να εκπροσωπούνται από οκτώ (8) μέλη στην επιτροπή αποτελώντας έτσι τον κύριο ρυθμιστή της πλειοψηφίας και κατ΄ επέκταση των αποφάσεων που θα λαμβάνονται από αυτή.
Αν υπήρχε στην Ελλάδα κάποια αξιόπιστη καταγραφή και αξιολόγηση των περιβαλλοντικών ΜΚΟ σε επιστημονικό και σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης, τότε τα παραπάνω θα ήταν ενδεχομένως θεμιτά. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει όμως. Δεν υπάρχει δηλαδή κατάταξη των ΜΚΟ κατά αντικείμενο, ούτε καταγραφή της επιστημονικής επάρκειας και εξειδίκευσης των στελεχών τους. Πολύ περισσότερο, δεν υπάρχει έλεγχος της αποτελεσματικότητας και της χρηστής διαχείρισης των μεγάλων χρηματικών ποσών από ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια που έχουν απορροφήσει κατά καιρούς.
Εκτός αυτού, οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ με τις οποίες συνεργάστηκε το Υπουργείο από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα είναι συγκεκριμένες και έχουν στο παρελθόν εισηγηθεί ιδιαίτερα εκτεταμένους κατά χρόνο και χώρο περιορισμούς θήρας χωρίς ούτε μία γραμμή επιστημονικής τεκμηρίωσης. Με δεδομένο το γεγονός πως η παραπάνω Επιτροπή θα χειρίζεται και τα θέματα της θήρας, αντιλαμβάνεται και ο πλέον καλόπιστος πως η συμμετοχή χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση των παραπάνω περιβαλλοντικών ΜΚΟ και χωρίς παράλληλη εκπροσώπηση των κυνηγών στην παραπάνω Επιτροπή συνιστά συνειδητή υιοθέτηση των αντικυνηγετικών μη επιστημονικά τεκμηριωμένων αντιλήψεών τους από την ηγεσία του Υπουργείου.
Μετά από τη Στρατηγική Επιτροπή, αν κοιτάξει κανείς την προτεινόμενη σύνθεση του ΔΣ του «Πράσινου Ταμείου» θα διαπιστώσει ότι αποτελείται από «...τον Πρόεδρο και τέσσερα μέλη, και διορίζεται για τετραετή θητεία με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως...» και για την οποία προβλέπεται πως «...Ο διορισμός του Προέδρου ή μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου ανακαλείται οποτεδήποτε με απόφαση του ίδιου Υπουργού...».
Ο διορισμός και η παύση του Προέδρου και καθενός εκ των τεσσάρων (4) μελών του ΔΣ του «Πράσινου Ταμείου» θα γίνεται επομένως με μια απλή απόφαση του εκάστοτε Υπουργού ΠΕΚΑ, χωρίς συγκεκριμένα και δημοσιευμένα κριτήρια, χωρίς αξιολόγηση και χωρίς αιτιολόγηση! Τα παραπάνω, στο βαθμό που δεν επιτρέπουν στους Έλληνες να παρακολουθούν και να αξιολογούν τα κριτήρια με τα οποία θα λαμβάνονται αποφάσεις για το φυσικό περιβάλλον της χώρας, δεν μπορούν παρά να χαρακτηριστούν ως θεσμική επικύρωση της έννοιας της αδιαφάνειας και αποτελούν πρωτοφανή εκτροπή από κάθε έννοια ανοιχτής δημοκρατικής διαδικασίας, γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης αλλά κυρίως με την επιτακτική πλέον ανάγκη για διαφάνεια και ανοιχτές δημοκρατικές διαδικασίες στη διαχείριση των φυσικών πόρων.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός πως ούτε ο εκάστοτε Υπουργός ΠΕΚΑ υπόκειται σε κάποια αξιολόγηση με συγκεκριμένα κριτήρια για την ανάληψη καθηκόντων σχετικών με τον καθορισμό της τύχης του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας, (ανεξάρτητα από το αν είναι αιρετός ή όχι) αλλά ούτε και τα μέλη του ΔΣ του Πράσινου Ταμείου και της Στρατηγικής Επιτροπής προβλέπεται να αξιολογούνται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, γίνεται αντιληπτό το γεγονός πως δεν εξασφαλίζεται θεσμικά ο διαφανής και κοινωφελής χαρακτήρας του «Πράσινου Ταμείου» παρά επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε Υπουργού.
Σε ότι αφορά στους κυνηγούς, στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί η αύξηση των εσόδων από τη θήρα προς το Δημόσιο που εφαρμόστηκε πρόσφατα, τα οποία θα καταλήγουν στο Πράσινο Ταμείο και ανέρχονται πλέον σε 13.800.000€ περίπου από την ετήσια ανανέωση των αδειών θήρας και σε 200.000.000€ περίπου από τους φόρους στα κυνηγετικά είδη χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά οι φόροι σε καύσιμα, διαμονή, διατροφή κλπ που έμμεσα σχετίζονται με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Τα χρήματα αυτά δεν προβλέπεται να επιστρέφουν ανταποδοτικά στη θήρα μέσα από δράσεις που θα ευνοούν τα θηράματα και θα βελτιώνουν το επίπεδο και τις γνώσεις των κυνηγών γεγονός που επίσης δημιουργεί θέμα διαφάνειας στη διαχείρισή τους.
Οι κυνηγοί επομένως θα καταθέτουμε, όπως όλα δείχνουν, αρκετά εκατομμύρια ευρώ στο Πράσινο Ταμείο αλλά αποκλειστήκαμε τόσο από αυτό όσο και από τη «Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής» η οποία πιθανά θα δίνει τις σχετικές κατευθύνσεις. Οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ αντίθετα οι οποίες απορροφούν, αντί να προσφέρουν, σημαντικά κονδύλια χωρίς όμως να γνωρίζει κανείς αν έχουν τα αντίστοιχα αποτελέσματα στο φυσικό περιβάλλον της χώρας, προβλέπεται να συμμετέχουν με 3 ως 8 εκπροσώπους με το έωλο ευφυολόγημα των χαρακτηρισμών «Εθνικής εμβέλειας», ή «προσωπικοτήτων αναγνωρισμένου κύρους σε θέματα περιβάλλοντος» που χωρίς να συνοδεύεται από τα σχετικά κριτήρια αξιολόγησης ισοδυναμεί με προσωπική και μη διαφανή επιλογή του εκάστοτε Υπουργού ΠΕΚΑ.
Με βάση τα παραπάνω, έχοντας έννομο συμφέρον σαν Έλληνες πολίτες αλλά και σαν κυνηγοί των οποίων τα χρήματα θα καταλήγουν στο "Πράσινο Ταμείο" αλλά και των οποίων η δραστηριότητα θα ρυθμίζεται από τη "Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής", αξιώνουμε από την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τα παρακάτω:
1. Να θεσπιστούν άμεσα και να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο, πριν αυτό φτάσει στη Βουλή προς ψήφιση, τα κριτήρια με τα οποία ο εκάστοτε Υπουργός ΠΕΚΑ θα επιλέγει τα μέλη του ΔΣ του Πράσινου Ταμείου, τους τρεις εκπροσώπους των ΜΚΟ καθώς και τις πέντε «προσωπικότητες» που θα συμμετέχουν στη Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής, έτσι ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο των κακών ή λανθασμένων επιλογών και των αρνητικών συνεπειών που αυτές θα είχαν για το φυσικό περιβάλλον της χώρας και να μπορούν οι Έλληνες πολίτες να αξιολογούν τις παραπάνω επιλογές. Οι σχετικές προτάσεις προσώπων του Υπουργού ΠΕΚΑ να υπόκεινται στην έγκριση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής ή/και της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.

2. Να μη συμμετάσχει καμία Μη Κυβερνητική Οργάνωση στις αμιγώς Κυβερνητικές Επιτροπές και φορείς που προβλέπει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αν δεν υπάρξει προηγουμένως αναδρομική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του συνόλου των δράσεων που έχουν αναπτύξει και συσχέτιση των παραπάνω αποτελεσμάτων με τα κονδύλια που έχουν απορροφήσει μέχρι σήμερα.

3. Να γνωστοποιηθούν άμεσα και να ενσωματωθούν στο σχετικό νομοσχέδιο τα κριτήρια με τα οποία αποκλείστηκαν από τους παραπάνω φορείς οι διάφοροι επαγγελματίες και χρήστες των οποίων τη συμμετοχή σε όλες τις διαδικασίες που σχετίζονται με τις δραστηριότητές τους αναγνωρίζει πλήρως η ΕΕ στα σχετικά έγγραφά της. Ομοίως, να γνωστοποιηθούν και να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο τα κριτήρια επιλογής και ο προσδοκώμενος τρόπος συνεισφοράς των λοιπών φορέων που προβλέπεται να συμμετέχουν στη "Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής".

4. Να θεσμοθετηθεί η συμμετοχή ενός εκλεγμένου εκπροσώπου της Κυνηγετικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος (ΚΣΕ) στη Στρατηγική Επιτροπή. Η ΚΣΕ είναι η μεγαλύτερη, μετά τη ΓΣΕΕ, οργάνωση της χώρας μας με 230.000 μέλη. Επίσης, είναι αμιγώς αυτοχρηματοδοτούμενη, συνεργάζεται εκ του νόμου με το αρμόδιο Υπουργείο και ελέγχεται από την Πολιτεία για την οικονομική της διαχείριση ενώ ταυτόχρονα χρηματοδοτεί με πολλά εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο το Πράσινο Ταμείο. Δηλαδή, είναι το ακριβώς αντίθετο από τις γνωστές πολυδιαφημισμένες ΜΚΟ.

5. Να θεσμοθετηθεί η συμμετοχή των Κυνηγετικών Οργανώσεων, σε συνεργασία με εξειδικευμένα τμήματα των Α.Ε.Ι, σε κάθε δράση που σχετίζεται με τη διαχείριση της θήρας και των θηραματικών πληθυσμών. Οι Κυνηγετικές Οργανώσεις, τόσο με τη χρηματοδότηση της θηροφυλακής όσο και με τα επιστημονικά προγράμματα που εκπονούν εδώ και αρκετά χρόνια είναι οι μόνες που αποδεδειγμένα μπορούν να διαχειριστούν το συγκεκριμένο αντικείμενο.

6. Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από την αρχή που θα διαχειρίζεται το σύνολο ή μέρος των κονδυλίων που προκύπτουν άμεσα ή έμμεσα από τη θήρα, να προβλεφθεί στο υπάρχον νομοσχέδιο, αυτά να πηγαίνουν αποκλειστικά σε φιλοθηραματικές δράσεις σαν αυτές που κατ' επανάληψη έχει προτείνει στα αρμόδια Υπουργεία η Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος. Δηλαδή, σύμφωνα και με την αρχή της ανταποδοτικότητας, όλα τα χρήματα των κυνηγών να επιστρέφουν στο κυνήγι με φιλοθηραματικές δράσεις, βελτίωση ενδιαιτημάτων για τα θηρεύσιμα είδη (που θα ωφελήσει και τα μη θηρεύσιμα), εκπαίδευση των κυνηγών και των υπευθύνων θήρας, ενίσχυση της θηροφυλακής κλπ.

7. Να κατοχυρωθούν θεσμικά οι Κυνηγετικές Οργανώσεις και τα κονδύλια που καταλήγουν σε αυτές από την ετήσια ανανέωση των αδειών θήρας με δεδομένο το γεγονός πως έχει αποδειχτεί στο παρελθόν περίτρανα και αποδεικνύεται καθημερινά το γεγονός πως είναι σε θέση να τα αξιοποιήσουν μακράν καλύτερα και αποτελεσματικότερα για τη διαχείριση της θήρας και των θηραματικών πληθυσμών σε σχέση τόσο με τη θεσμικά αρμόδια Δασική Υπηρεσία αλλά και με τις μη θεσμικά εποπτευόμενες περιβαλλοντικές ΜΚΟ.

8. Να συγχωνευτεί η Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής και το Πράσινο Ταμείο σε ένα και μόνο όργανο που ουσιαστικά θα διοικεί το Πράσινο Ταμείο και ταυτόχρονα θα χαράζει την περιβαλλοντική πολιτική. Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν γίνεται κατανοητή ούτε ρυθμίζεται με σαφήνεια η σχέση της Στρατηγικής Επιτροπής και του ΔΣ του Ταμείου. Σε περίπτωση διαφωνίας της Επιτροπής με το ΔΣ του Ταμείου, τι θα υπερισχύει; Από ποια διάταξη προκύπτει ότι το ΔΣ του Πράσινου Ταμείου είναι υποχρεωμένο να υλοποιεί τα κελεύσματα της Στρατηγικής Επιτροπής;"
Εν κατακλείδι, διαπιστώνοντας τις ασάφειες, ελλείψεις και τα προβληματικά εως επικίνδυνα σημεία του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, ζητούμε να αποσυρθεί άμεσα προς διόρθωση-εξορθολογισμό. Στη συνέχεια, αφού ληφθούν σοβαρά υπόψη οι προτάσεις και οι απόψεις των πολιτών και φορέων που τοποθετήθηκαν ήδη ή θα τοποθετηθούν στο μέλλον, να επανατεθεί σε δημόσια διαβούλευση επαρκούς διάρκειας που θα έχει ουσιαστικό και όχι επικοινωνιακό χαρακτήρα.

Δευτέρα, 9 Αυγούστου 2010

ΥΠΟΓΡΑΦΗΚΕ Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΉ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ 2010-2011.

 Έναρξη στις 20 Αυγούστου για 250.000 κυνηγούς

 Τα επιτρεπόμενα θηράματα - Οι ημερομηνίες- Οι απαγορεύσεις και οι περιορισμοί

Με μια ΄΄ισορροπημένη΄΄ απόφαση που φιλοδοξεί να υπερβεί τις εντάσεις που παραδοσιακά υφίστανται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες μεταξύ κυνηγετικών και ζωοφιλικών οργανώσεων, το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε τις ΄΄ρυθμίσεις΄΄ για τη νέα κυνηγετική περίοδο 2010-2011, που ΄΄εν αγωνία΄΄ περίμεναν οι 250.000 περίπου κυνηγοί της χώρας, αλλά και εκατοντάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ή συνδέονται με την κυνηγετική δραστηριότητα.
΄΄Αγωνία΄΄ εν πολλοίς δικαιολογημένη, αφού η φετινή ΄΄ρυθμιστική απόφαση΄΄ για το κυνήγι είναι η πρώτη που εκδίδει το υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς μέχρι και πέρυσι τον Αύγουστο η θήρα συγκαταλεγόταν στις αρμοδιότητες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Το όλο ζήτημα χειρίστηκε μετά από συνεχείς ΄΄διαβουλεύσεις΄΄ με κυνηγετικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις ο αρμόδιος υφυπουργός Θ. Μωραίτης, σε μια προσπάθεια να βρεθεί η χρυσή ΄΄τομή΄΄ που θα αμβλύνει τις αντιθέσεις και θα σέβεται τις διαφορετικές ΄΄αφετηρίες΄΄ κάθε πλευράς.
Όπως και να έχει, η νέα ρυθμιστική που υπέγραψε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, είναι ΄΄ταυτισμένη΄΄ με τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας έναντι της Ευρωπαικής Ένωσης, καθώς λαμβάνει απολύτως υπόψη της τις ημερομηνίες που έχει ήδη εγκρίνει από χρόνια το Ευρωπαικό Δικαστήριο, όσον αφορά το κυνήγι των αποδημητικών πτηνών στη χώρα μας.
Εν ολίγοις, ο κ Μωραίτης μπορεί ίσως να μην κατάφερε να φέρει πιο ΄΄κοντά΄΄ τις οικολογικές και κυνηγετικές οργανώσεις της χώρας, εξασφάλισε ωστόσο ότι, η απόφασή του δεν πρόκειται να προσβληθεί ή να αμφισβητηθεί από τα αρμόδια κοινοτικά όργανα.
Παρά του φόβους που αρχικά υπήρχαν για πρόθεση δραστικών περιορισμών και απαγορεύσεων εκ μέρους της ηγεσίας του ΥΠ.Ε.ΚΑ., οι φετινές ρυθμίσεις διατηρούν στο σύνολό του το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το κυνήγι στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι, αυτό ήταν απαίτηση όχι μόνο των κυνηγετικών οργανώσεων, αλλά και εκατοντάδων δημάρχων, νομαρχών και βουλευτών όλων των παρατάξεων που υπέγραψαν κοινά ψηφίσματα ή επιστολές προς το υπουργείο, επισημαίνοντας ότι το κυνήγι τονώνει τον εσωτερικό τουρισμό και εισφέρει ένα πάγιο εισόδημα σε μειονεκτικές περιοχές της ελληνικής περιφέρειας?
Επί του πρακτέου, η έναρξη της κυνηγετικής περιόδου θα είναι όπως πάντα η 20η Αυγούστου, ενώ ως ημερομηνία λήξης του ορίσθηκε η 28η Φεβρουαρίου.
Η σεζόν παρατείνεται μέχρι τις 10 Μαρτίου μόνο για το αγριοκούνελο, καθώς σε αρκετά νησιά το συγκεκριμένο είδος είναι σε φάση υπερπληθυσμού, προκαλώντας μεγάλες ζημιές στις αγροτικές καλλιέργειες.
Γι’ αυτό το επιπλέον 10ήμερο πάντως απαγορεύεται η χρησιμοποίηση κυνηγετικού σκύλου, ώστε να μην προκαλούνται ενοχλήσεις στα υπόλοιπα είδη της πανίδας.
Επίσης, ειδικές ρυθμίσεις και χρονικοί περιορισμοί ισχύουν για το κυνήγι του αγριόχοιρου στην Πελοπόννησο, ενώ συνεχίζει να απαγορεύεται εντελώς το κυνήγι του είδους στην Εύβοια.
Τέλος, ΄΄διαφοροποιήσεις΄΄ ως προς της ημερομηνίες έναρξης και λήξης των περιόδων θήρας υπάρχουν και για τη νησιώτικη πέρδικα, όσον αφορά την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και νησιά του Αρχιπελάγους (Χίος, Λέσβος, Σάμος κλπ)
ΠΙΝΑΚΑΣ ΘΗΡΕΥΣΙΜΩΝ ΕΙΔΩΝ
επισυνάπτεται στην υπ’ αριθμ... απόφαση
«Ρυθμίσεις θήρας για την κυνηγετική περίοδο 2010 -2011»
Α/Α ΕΙΔΟΣ /ΖΩΝΕΣ / ΠΕΡΙΟΔΟΣ /ΗΜΕΡΕΣ /ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΑΝΑ ΚΥΝΗΓΟ/ΕΞΟΔΟ
ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ:
1.** Αγριοκούνελο (Oryctolagus cuniculus)** 20/8 - 14/9 15/9 -10/3 / Όλες/Χωρίς περιορισμό
2. Λαγός ( Lepus europaeus) 15/9 - 10/1 /Τετ-Σαβ-Κυρ /Ένα (1)
3. *** Αγριόχοιρος (Sus scrofa)*** 15/9 - 20/1/ Τετ-Σαβ-Κυρ/ Τέσσερα (4) κατά ομάδα.
4. Αλεπού (Vulpes vulpes) 15/9 - 28/2 /Όλες /Χωρίς περιορισμό
5. Πετροκούναβο (Martes foina) 15/9 - 28/2/ Όλες /Χωρίς περιορισμό
ΠΟΥΛΙΑ
α) Δενδρόβια, εδαφόβια κ.α.
1. Σιταρήθρα (Alauda arvensis) 20/8 - 14/9 15/9 - 10/2 /Όλες/ Δέκα (10)
2. Φάσα (Columba palumbus) 20/8 - 14/9 15/9 - 20/2 /Όλες /Χωρίς περιορισμό
3. Αγριοπερίστερο (Columba livia) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2 /Όλες /Χωρίς περιορισμό
4. Ορτύκι (Coturnix coturnix) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2 /Όλες /Δώδεκα (12)
5. Τρυγόνι (Streptopelia turtur) 20/8 - 14/9 15/9 -28/2/ Όλες /Δώδεκα (12)
6. Τσίχλα (Turdus philomelos) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2 /Όλες /Είκοσι πέντε (25)
(Συνολικά
από όλα τα είδη)
7. Δενδρότσιχλα (Turdus viscivorus) 20/8 - 14/9 15/9 - 20/2/ Όλες
8. Κοκκινότσιχλα (Turdus iliacus) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2/ Όλες
9. Γερακότσιχλα (Turdus pilaris) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2 /Όλες
10. Κότσυφας (Turdus merula) 20/8 - 14/9 15/9 - 20/2/ Όλες
11. Καρακάξα (Pica pica) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2/ Όλες /Χωρίς περιορισμό
12. Κάργια (Corvus monedula) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2 /Όλες /Χωρίς περιορισμό
13. Κουρούνα (Corvus corone) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2/ Όλες /Χωρίς περιορισμό
14. Ψαρόνι (Sturnus vulgaris) 20/8 - 14/9 15/9 - 28/2 /Όλες /Χωρίς περιορισμό
15. Μπεκάτσα (Scolopax rusticola) 15/9 - 28/2/ Όλες /Δέκα (10)
16. **** Φασιανός (Phasianus colchicus) 15/9 - 31/12/ Τετ-Σαβ-Κυρ /Ένα (1)
17. Πετροπέρδικα(Alectoris graeca) 1/10 - 15/12/ Τετ-Σαβ-Κυρ/ Δύο (2)
18.***** Νησιωτική Πέρδικα (Alectoris chukar) 1/10 -15/12 /Τετ-Σαβ-Κυρ/ Τέσσερα (4)
ΠΟΥΛΙΑ:
β) Υδρόβια και παρυδάτια
1. Σφυριχτάρι (Anas penelope) 15/9 - 10/2/ Όλες /Δώδεκα (12)
[Συνολικά
από όλα τα είδη]
2. Κιρκίρι (Anas crecca) 15/9 - 31/1 /Όλες
3. Πρασινοκέφαλη (Anas platyrhynchos) 15/9 - 31/1/ Όλες
4. Σουβλόπαπια (Anas acuta) 15/9 - 10/2/ Όλες
5. Σαρσέλα (Anas querquedula) 15/9 - 10/2/ Όλες
6. Χουλιαρόπαπια ( Anas clypeata) 15/9 -10/2/ Όλες
7. Κυνηγόπαπια (Aythya ferina) 15/9 - 31/1/ Όλες
8. Τσικνόπαπια (Aythya fuligula) 15/9 - 10/2/ Όλες
9. Φαλαρίδα (Fulica atra) 15/9 - 10/2/ Όλες
10. Φλυαρόπαπια (Anas strepera) 15/9 - 31/1/ Όλες
11. Ασπρομετωπόχηνα (Anser albifrons) 15/9 - 10/2 /Όλες
12. Νερόκοτα (Gallinula chloropus) 15/9 - 10/2/ Όλες /Δέκα (10)
13. Μπεκατσίνι (Gallinago gallinago) 15/9 - 10/2 /Όλες /Δέκα (10)
14. Καλημάνα (Vanellus vanellus) 15/9- 31/1 /Όλες/ Δέκα (10)
* Περιοχές της χώρας οι οποίες είχαν χαρακτηρισθεί «ως ζώνες διάβασης των αποδημητικών πουλιών» με αποφάσεις του Υπουργού Γεωργίας μέχρι την 18.12.1985, καθώς και με την ανωτέρω (21) σχετική.
** Από 1/3 - 10/3 μόνο σε νησιά που υπάρχει αγριοκούνελο χωρίς συνοδεία σκύλου.
*** Εξαιρείται η περιοχή της Πελοποννήσου για την οποία περιορίζεται το κυνήγι έως 31.12.2010 και ο επιτρεπόμενος αριθμός θηρευομένων ατόμων επίσης περιορίζεται σε δύο (2) άτομα. Απαγορεύεται το κυνήγι του αγριόχοιρου στην Εύβοια.
**** Οι εξαιρέσεις του κυνηγίου του Φασιανού καθορίζονται στο Κεφάλαιο Α΄, παρ. 10.
***** Εκτός από την περιοχή της Α΄ Κ.Ο. Κρήτης και Δωδεκανήσου και Β΄ Κ.Ο. Αρχιπελάγους όπου η κυνηγετική περίοδος ορίζεται από 15/9 έως 30/11

ΠΗΓΗ: www.diananews.gr

Σάββατο, 7 Αυγούστου 2010

Ψηφίσματος διαμαρτυρίας του ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΤΑΣ


Με το παρακάτω διαβιβαστικό στείλαμε στους τοπικούς φορείς το ψήφισμα διαμαρτυρίας με το οποίο ζητούσαμε τη στήριξή τους στον αγώνα των κυνηγών.  

ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΑΡΤΑΣ           ΑΡΤΑ 20/5/2010
                    ΄΄ Η ΑΡΤΕΜΙΣ ΄΄
ΚΡΥΣΤΑΛΛΗ ΚΑΙ ΡΑΔΟΒΥΖΙΩΝ
47100 ΑΡΤΑ                                                   
Τηλ. 2681-0-73804, fax:2681-0-28476                Π Ρ Ο Σ
Αριθ.Πρωτ.33                                                                                                                                                                   
                                                                      -Βουλευτές Νομού Άρτας
                                                                         κ.Τσιρώνη Δημήτριο                                                                                           
                                                                         κ. Στασινό Παύλο
                                                                          κ. Παπασιώζο Κων/νο
                                                                                              -Νομάρχη Άρτας                                   
                                                                        κ. Παπαβασιλείου Γεώργιο
                                                                                             - Δήμαρχο Αρταίων
                                                                       κ. Οικονομίδη Παναγιώτη
-.Δημάρχους:
 Αγνάντων (κ. Χασιάκο), Αθαμανίας (κ. Δράκο), Γ. Καραϊσκάκη (κ. Βασιλάκη), Τετραφυλλίας(κ.Γκούζια) , Ηρακλείας (κ. Καρακώστα), Πέτα (κ. Μουσαβερέ) , Βλαχέρνας (κ. Μπασιούκα), Κομποτίου (κ. Γιαννούλη), Αράχθου(κ. Κόκλα), Αμβρακικού (κ. Σιώζο), Φιλοθέης (κ. Τσώλα), Ξηροβουνίου (κ. Κοσμά),
-Προέδρους Κοινοτήτων:
 Μελισσουργών (κ. Μποχώτη), Θεοδωριάνων (κ. Κωστούλα) και Κομμένου (κ. Κοσμά).
                         
             Θέμα: Διαβίβαση ψηφίσματος διαμαρτυρίας
    Ο Κυνηγετικός Σύλλογος Άρτας ΄΄Η ΑΡΤΕΜΙΣ΄΄ εκπροσωπώντας 3.500 κυνηγούς από ολόκληρο το Νομό Άρτας και σε συνεργασία με τους Κυνηγετικούς Συλλόγους της Ε΄ Κυνηγετικής Ομοσπονδίας Ηπείρου σας διαβιβάζει ψήφισμα διαμαρτυρίας  και ζητούμε τη συμπαράστασή σας, υπογράφοντας το ψήφισμα και αποστέλλοντάς το άμεσα, εφόσον συμφωνείτε στο fax: 2681- 0- 28476.
   Σας γνωρίζουμε ότι τα προβλήματα του κυνηγίου συνεχώς αυξάνονται, οι κυνηγοί αντιμετωπίζονται αρνητικά και περιφρονητικά, ενώ οι κυνηγοί είναι ένα δυναμικό μέρος της κοινωνίας, προσφέρουν τα μέγιστα στην προστασία του περιβάλλοντος και στην οικονομία και σίγουρα αξίζουν καλύτερης μεταχείρισης από την Πολιτεία.
   Στα σκληρά οικονομικά μέτρα που πάρθηκαν τον τελευταίο καιρό και τα τεράστια προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στον Ελληνικό Λαό, εάν το Αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος προχωρήσει και σε περαιτέρω  απαγορεύσεις (τοπικές, χρονικές ή σε είδη θηραμάτων)  θα είναι πραγματικά ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα στην κοινωνία και την οικονομία.

                     Ο Πρόεδρος                                          Ο Γεν. Γραμματέας   
             Κων/νος Μπέλλος                                        Γεώργιος Ζήκος

Παρασκευή, 6 Αυγούστου 2010

Κόκκινο Βιβλίο για τα Απειλούμενα Ζώα της Ελλάδος

ΑΓΡΟΤΟΠΟΣ: Έφτασε σήμερα στο e-mail μου το παρακάτω κείμενο και σας το παραθέτω. Αυτό που θα θέλω να πω εγώ, διαβάζοντας αυτό το κείμενο είναι ότι όλες οι απαγορεύσεις και τα μέτρα προστασίας της φύσης που παίρνονται κατά καιρούς, είναι ανυπόστατες και ατεκμηρίωτες θεωρίες, και για αυτό δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα.

ΩΡΙΩΝ: Προετοιμασία περιβαλλοντικής νομοθεσίας
Ω Ρ Ι Ω Ν - Το ΔΙΚΤΥΟ των ΚΥΝΗΓΩΝ
Κρήτης 2, 15127, Μελίσσια-Αθήνα
www.orion.net.gr orion@orion.net.gr
Αθήνα, 5/8/2010

Προς: - Υπουργό ΠΕΚΑ κα Τ.Μπιρμπίλη


Κοιν: - Πολιτικός κόσμος
- Μέσα μαζικής ενημέρωσης
- Κυνηγετικές οργανώσεις
- Κυνηγ.περιοδικά και ιστοσελίδες
- Επαγγελματίες του κυνηγ.χώρου
- Μέλη και φίλοι του Ωρίωνα


Θέμα: Το Ελληνικό Κόκκινο Βιβλίο για τα πουλιά
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Πριν από λίγους μήνες εκδόθηκε από την Ελληνική Ζωολογική Εταιρεία το «Κόκκινο Βιβλίο για τα Απειλούμενα Ζώα της Ελλάδος» με επιμέλεια έκδοσης των Α.Λεγάκι και Π.Μαραγκού. Η προσπάθεια αυτή χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαικό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης σε ποσοστό το ανώτερο 80% και το υπόλοιπο από Εθνικούς Πόρους και την προλογίζετε εσείς η ίδια, κυρία Υπουργέ, με ιδιαίτερα εγκωμιαστικά σχόλια.

Για τη συγγραφή της συγκεκριμένης έκδοσης δεν έγινε οποιαδήποτε έρευνα πεδίου. Το μοναδικό επομένως επιστημονικό υπόβαθρο στο οποίο βασίζεται είναι οι βιβλιογραφικές αναφορές. Αν και στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί περίπου 440 είδη πτηνών, οι βιβλιογραφικές αναφορές που υπάρχουν στο Κόκκινο Βιβλίο στη θεματική ενότητα για τα πτηνά ανέρχονται στις 199. Μετά από σχετική ανάγνωσή τους το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει κανείς είναι πως από τα 62 είδη που καταχωρήθηκαν σαν απειλούμενα για τα 29 είδη δεν υπάρχει καμία σχετική εξειδικευμένη στην οικολογία τους αναφορά, για 16 είδη υπάρχει μόνο 1 αναφορά και για μόλις 17 υπάρχουν πάνω από μία βιβλιογραφικές αναφορές σχετικές με την οικολογία τους. Γίνεται σαφές πως η επιστημονική τεκμηρίωση προφανώς αντικαταστάθηκε, τουλάχιστον για 29 (δηλαδή σχεδόν τα μισά) απειλούμενα είδη πτηνών, από την προσωπική (αυθαίρετη) εκτίμηση των συντελεστών του κόκκινου βιβλίου.

Αν οι συντελεστές της συγκεκριμένης ενότητας είχαν περιοριστεί σε αναφορές σχετικά με τη γεωγραφική κατανομή της Ελληνικής ορνιθοπανίδας και σε γενικές πληροφορίες για την οικολογία των πτηνών ανά είδος, θα μπορούσε να πει κανείς πως η σχετική βιβλιογραφία είναι επαρκής. Διαβάζοντας όμως τις απειλές για κάθε είδος χωριστά και τα διαχειριστικά μέτρα που προτείνονται για την αντιμετώπισή τους διαπιστώνουμε ακριβώς το αντίθετο.

Για την πετροπέρδικα, για παράδειγμα, αναφέρεται:
«Ο πληθυσμός της δείχνει σαφή και συνεχή μείωση, το είδος δε είναι εξαιρετικά σπάνιο ή έχει ήδη εξαφανιστεί από αρκετές περιοχές, όπως η Αττική. Δεν υπάρχουν ακριβή δεδομένα για τον πληθυσμό της...».
«Δεν υπάρχουν αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία για την ετήσια κυνηγετική κάρπωση του είδους, λόγω κυρίως των υβριδισμών.»
«Απειλές: Δημοφιλές και παραδοσιακό θήραμα εδώ και αιώνες, τα τελευταία χρόνια δείχνει σαφή πληθυσμιακή κάμψη και συρρίκνωση της φυσικής γεωγραφικής της κατανομής, λόγω της εντατικοποίησης του κυνηγιού της...»
«Πρόσφατα το είδος μετακινήθηκε στο παράρτημα Ι της Οδηγίας για τα άγρια πουλιά (79/409/ΕΟΚ).»
«Μέτρα διαχείρισης που απαιτούνται: Αυστηρός περιορισμός ή και πλήρης απαγόρευση του κυνηγιού στην Ελλάδα...»

Οι συντάκτες του παραπάνω κειμένου παραθέτουν στοιχεία, συμπεράσματα και προτάσεις που βασίζονται σε δύο (2) βιβλιογραφικές αναφορές που σχετίζονται με την Πετροπέρδικα. Η μία από αυτές αφορά σε γενετική ταυτοποίησή της, ενώ η δεύτερη δημοσιεύτηκε το 1988. Είναι προφανές πως από τις συγκεκριμένες αναφορές δεν προκύπτουν πρόσφατα πληθυσμιακά στοιχεία. Με δεδομένο το γεγονός πως οι συγγραφείς της αναφοράς για την Πετροπέρδικα δεν έχουν καταθέσει κάποια πρόσφατη μελέτη που να αποδεικνύει το πληθυσμιακό καθεστώς της πετροπέρδικας, εξάγεται αβίαστα το συμπέρασμα πως η πρόταση για «αυστηρό περιορισμό ή και πλήρη απαγόρευση της θήρας της» συνιστά πρωτοφανή εκτροπή από κάθε έννοια επιστημονικής τεκμηρίωσης και δεοντολογίας και εγείρει έντονα ερωτηματικά για την αξιοπιστία, την επιστημονική επάρκεια και την αμεροληψία τους σχετικά με τη δραστηριότητα της θήρας για το σύνολο των αναφορών τις οποίες έχουν κάνει στη συγκεκριμένη έκδοση.

Συμπληρωματικά αναφέρουμε πως, σε αντίθεση με τα όσα αναφέρουν οι παραπάνω ερευνητές, η πρόσφατη νέα έκδοση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα πτηνά (2009/147), κατατάσσει την Πετροπέρδικα στο Παράρτημα ΙΙ στο οποίο καταχωρούνται μόνο τα είδη των οποίων το πληθυσμιακό καθεστώς κρίνεται επαρκές για να επιτραπεί η θήρα τους. Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνα που διεξάγεται για τέταρτη χρονιά φέτος σε όλα σχεδόν τα βουνά της Ηπείρου από τους επιστημονικούς συνεργάτες της Κυν.Ομοσπονδίας Ηπείρου, οι πληθυσμοί της Πετροπέρδικας παρουσιάζουν μεγάλη σταθερότητα και η μεταβολή του πληθυσμού (αύξηση ή μείωση ανάλογα τη χρονιά) δεν είναι μεγαλύτερη από 15% για κάθε συγκρινόμενη περίοδο.

Η μεροληψία ενάντια στη νόμιμη θήρα φαίνεται επίσης από την παρακάτω αναφορά που βρίσκεται στην εισαγωγή της ενότητας «Πουλιά» του Κόκκινου Βιβλίου: «Το κυνήγι εκτιμάται ότι απειλεί το διαχειμάζοντα πληθυσμό τουλάχιστον δύο ειδών που περιλαμβάνονται μεταξύ των θηρεύσιμων (καπακλής Anas strepera και σαρσέλα A.querquedula), αν και μάλλον απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση για τον εντοπισμό των αιτιών της μείωσης των πληθυσμών τους». Για τα συγκεκριμένα δύο είδη δεν υπάρχει καμία βιβλιογραφική αναφορά γεγονός που σημαίνει πως τα συμπεράσματα και οι προτάσεις που τα αφορούν αποτελούν μία ακόμη προσωπική � αυθαίρετη εκτίμηση του συγγραφέα που τις υπογράφει, ο οποίος μάλιστα είναι και ο επιστημονικός υπεύθυνος της έκδοσης για το κεφάλαιο «Πτηνά».

Για κάποιον που δεν γνωρίζει, αναφέρουμε πως το σύνολο του πληθυσμού της Σαρσέλας διαχειμάζει στην Αφρική και μεταναστεύει στην Ελλάδα την Ανοιξη, μετά τα μέσα Μαρτίου, τουλάχιστον ένα μήνα δηλαδή μετά τη λήξη της περιόδου θήρας της. Δεν τίθεται επομένως ζήτημα απειλής του διαχειμάζοντος πληθυσμού από τη νόμιμη θήρα γιατί δεν έρχεται ποτέ σε επαφή με νόμιμο κυνηγό στην Ελλάδα το συγκεκριμένο είδος. (Ηλιόπουλος Γ., αδημοσίευτα στοιχεία 6 ετών).

Κάθε αυθαίρετη - μη επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση για απαγόρευση θήρας ως μέτρο «προστασίας» θηρεύσιμων ειδών συνιστά συκοφαντική δυσφήμηση εις βάρος των νόμιμων κυνηγών και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προσέγγιση και τους χειρισμούς που θα πρέπει να επιδεικνύει κάθε θεσμικός φορέας όπως είναι το Υπουργείο ΠΕΚΑ.

Υπάρχει πλήθος ερευνών που σχετίζονται με τη θήρα, τη διαχείριση και την οικολογία των θηρεύσιμων ειδών, που έχουν δημοσιεύσει Έλληνες επιστήμονες πρόσφατα σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά ή συνέδρια. Το γεγονός πως ενώ το κύριο μέτρο που προτείνεται για την προστασία των πτηνών είναι διάφοροι περιορισμοί θήρας, δεν έχει γίνει καμία αναφορά σε αυτές τις έρευνες συμπληρώνει και ενισχύει ακόμη περισσότερο την άποψη πως σε ότι έχει να κάνει με τη θήρα, η έννοια της επιστημονικής τεκμηρίωσης αντικαταστάθηκε από την αρνητική προκατάληψη και τις προσωπικές αντιλήψεις, στη συγκεκριμένη έκδοση.

Οι ανακρίβειες αλλά και η μη επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις για περιορισμούς της θήρας που καταγράφονται στη συγκεκριμένη έκδοση του Κόκκινου Βιβλίου είναι προφανές πως δεν περιορίζονται στα παραπάνω. Με δεδομένο όμως το γεγονός πως έχει ήδη κατατεθεί για δημόσια διαβούλευση από πλευράς ΥΠΕΚΑ το Σχέδιο Νόμου για τη «Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις» κρίναμε σκόπιμο να καταθέσουμε μία πρώτη έκθεση αξιολόγησης σχετικά με τα κενά και τις παραλείψεις που χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη έκδοση. Και τούτο διότι οι μελλοντικές επανεκδόσεις του «Κόκκινου Βιβλίου» όπως και κάθε άλλη αντίστοιχη προσπάθεια είναι βέβαιο πως θα χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο στο οποίο οι Έλληνες κυνηγοί αλλά και οι Έλληνες πολίτες γενικότερα θα καταθέτουν ετησίως σημαντικά κονδύλια με σκοπό την ορθολογική διαχείριση του περιβάλλοντος η οποία προϋποθέτει επαρκή και αδιαμφισβήτητη επιστημονική τεκμηρίωση πριν από τη λήψη διαχειριστικών μέτρων, ιδίως όταν αυτά πρόκειται να περιορίσουν (και μάλιστα χωρίς αντισταθμιστικά οφέλη) τις δραστηριότητές τους.

Η ουσιαστική έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης σε έκδοση αυτού του επιπέδου αναδεικνύει μεταξύ άλλων και το μείζον ζήτημα της συμμετοχής των οικολογικών ΜΚΟ στην υπό ίδρυση «Στρατηγική επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής» που θα κατευθύνει τις δράσεις που θα χρηματοδοτούνται από το «Πράσινο Ταμείο» στην οποία το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προβλέπει τη συμμετοχή τριών εκπροσώπων «Περιβαλλοντικών ΜΚΟ Εθνικής Εμβέλειας» και για την οποία θα επανέλθουμε με αναλυτική επιστολή.

Με βάση τα παραπάνω θεωρούμε πως μέχρι να υπάρξει ξανά η δυνατότητα η Ελλάδα να καταβάλει τα σημαντικά κονδύλια που απαιτούνται για διαρκή συστηματική καταγραφή των ειδών της Ελληνικής χλωρίδας και πανίδας καθώς και των ενδιαιτημάτων τους, κάθε ανάλογη προσπάθεια στο βαθμό που δε βασίζεται σε επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση περιορίζεται εκ των πραγμάτων σε «υλικό ενημερωτικού χαρακτήρα» και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει «επιστημονικά άρτιο εργαλείο για την προστασία του ελληνικού βιολογικού πλούτου!» το οποίο «Μας δείχνει όμως και τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε, τα μέτρα που οφείλουμε να λάβουμε, τις πολιτικές που πρέπει να αναθεωρήσουμε και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση που μας λείπει για την ολοκληρωμένη προστασία των ειδών και των οικοσυστημάτων τους» όπως άκρως λανθασμένα αναφέρετε, κυρία Υπουργέ, στον πρόλογο της συγκεκριμένης έκδοσης.

Ελπίζουμε, στην επόμενη έκδοση του Κόκκινου Βιβλίου να απαλειφθούν οι ανακρίβειες και οι προσωπικές εμπάθειες των συγγραφέων για το Κυνήγι, έτσι ώστε το Κόκκινο Βιβλίο να αποτελέσει ένα επιστημονικό εγχειρίδιο που θα φανεί πραγματικά χρήσιμο για την προστασία της Ελληνικής φύσης και βιοποικιλότητας.
Σχετικοί σύνδεσμοι:

- Το Κόκκινο Βιβλίο των Απειλούμενων Ζώων της Ελλάδας

- Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/147/ΕΚ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...